پررونق ترین مقاصد گردشگری سلامت در آسیا

پر رونق ترین مقاصد گردشگری سلامت در آسیا؛ ۱۱۱ میلیارد دلار؛ این عددی است که برخی منابع از بازار گردشگری سلامت آسیا مطرح کرده‌اند. عددی که گفته می‌شود با توجه به رشد روزافزون گردشگری سلامت در کشورهای آسیایی و سرمایه‌گذاری در این حوزه رشد سالیانه ۱۵ درصدی تا ۲۰۲۸ داشته باشد.

اعداد و ارقام بزرگ این بازار نشان می‌دهد که برخی کشورهای آسیایی توسعه گردشگری سلامت در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این مسیر ترکیبی از امکانات پزشکی پیشرفته، متخصصان ماهر مراقبت‌های پزشکی و تندرستی و هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه مورد نیاز است که همگی در شهرک‌های گردشگری سلامت جمع می‌شوند.

کشورهایی مانند مالزی، تایلند، هند، سنگاپور و کره‌جنوبی به عنوان بهترین مقاصد گردشگری سلامت در آسیا شناخته شده‌اند. هر یک از این کشورها نیز به دلیل ویژگی‌ها خاصی توانستند این موقعیت را به دست آورند. ویژگی‌هایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران نیز ظرفیت‌ کسب بسیاری از آن‌ها را دارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌تواند ابتدا در برنظام سلامت کشور و سپس اقتصاد تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

در ادامه با بهترین مقاصد گردشگری سلامت آشنا می‌شویم و به مهم‌ترین ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم.

مالزی؛ قطب جهانی گردشگری سلامت در آسیا

مالزی با 1.22 میلیون مسافر پزشکی در سال 2019 و جوایز مختلف از جمله از جمله جایزه «مقصد سال» سلامت و گردشگری پزشکی در سال202۰، به عنوان کشوری آسیایی شناخته می‌شود که قطب برجسته جهانی گردشگری سلامت است.

این کشور طیف متنوعی از خدمات پزشکی شامل تخصص‌های مختلف از جمله قلب و عروق، انکولوژی، ارتوپدی، درمان‌های ناباروری، جراحی زیبایی و دندانپزشکی را ارائه می‌دهد. در میان این خدمات مختلف، مالزی به دلیل درمان‌های قلب و ناباروری، با داشتن بیش از 33 مرکز پیشرفته درمان قلب، از جمله موسسه ملی قلب شهرت زیادی دارد.

مالزی؛ قطب جهانی گردشگری سلامت در آسیا

تایلند؛ هزینه‌های پایین‌تر از آمریکا، کانادا و اروپا

تایلند نیز مثل مالزی، از جمله مقاصد گردشگری سلامت در آسیاست که شهرتی جهانی دارد. این کشور در رتبه‌بندی مقصد جهانی گردشگری پزشکی سال ۲۰۲۱ در بین پنج کشور برتر قرار گرفت. اما سوال اینجاست که تایلند چه مزیت رقابتی در بازار گردشگری سلامت در آسیا دارد؟

یکی از مزیت‌های اساسی تایلند هزینه‌های پزشکی مقرون به صرفه در این کشور است. تاجایی که هزینه‌های مراقبت‌ پزشکی در بیمارستان‌های تایلند به طور متوسط ​​50 تا 80 درصد کمتر از آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا است.

گردشگری سلامت در تایلند؛ هزینه‌های پایین‌تر از آمریکا، کانادا و اروپا

البته نباید از اینکته غافل شد که تایلند در عین هزینه‌های پایین خدمات باکیفیتی را هم ارائه می‌دهد. این کشور بزرگترین بیمارستان خصوصی آسیا را در خود جای داده است که همچنین اولین بیمارستان آسیایی است که گواهینامه «ISO 9001» و تاییدیه کمیسیون مشترک بین المللی «JCI» را دریافت کرده است.

سنگاپور؛ ایجاد مرکز بین‌المللی خدمات بیمار

دیگر کشور پیشتاز در گردشگری سلامت در آسیا سنگاپور است. این کشور با فراهم کردن امکانات متنوع در شهرک‌های گردشگری سلامت و تسهیل ویزاهای پزشکی سهم قاب توجهی از بازار گردشگری سلامت آسیا را به خود اختصاص داده است.

این کشور همچنین مراکز بین المللی خدمات بیمار «IPSCs» را ایجاد کرده است که به عنوان «آژانس‌های مسافرتی پزشکی» تخصصی فعالیت می‌کنند. این آژانس‌ها با بیمارستان‌ها در ارتباط هستند و به گردشگران پزشکی و بیماران خارج از کشور خدماتی مثل ارائه اطلاعات، راهنمایی، هزینه‌ها بیمارستان و درمان و حتی هماهنگی قرار ملاقات با ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهند.

سنگاپور؛ ایجاد مرکز بین‌المللی خدمات بیمار

هند؛ استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی و جراحان مجرب

هند دیگر مقصد محبوب گردشگری پزشکی در آسیا است. آن‌ها حتی از سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه بازار گردشگری سلامت استفاده کردند.

همچنین آژانس‌های زیادی وجود دارند که به گردشگران پزشکی در همه مراحل از گرفتن ویزا تا اقامت و گشت‌وگذار کمک می‌کنند. هند پزشکان و جراحان ماهری نیز دارد و به همین دلیل جراحی‌های قلب، پیوند مغز استخوان و تعویض مفصل ران برخی از رایج‌ترین عمل‌ها برای گردشگران پزشکی در این کشور است.

ژاپن؛ حمایت دولت از گردشگری سلامت

ژاپن از جمله کشورهای توسعه‌یافته در آسیاست که به سیاست‌گذاری‌های کلانی را برای جذب گردشگران سلامت انجام داده بود. این کشور یکی از پیشرفته‌ترین و پیچیده ترین سیستم‌های بهداشت و درمان را در جهان دارد که از فناوری پیشرفته را در زمینه های مختلف پزشکی بهره می‌برد.

از سوی دیگر نیز دولت ژاپن برای حمایت از صنعت گردشگری سلامت خود سیاست‌های کلانی را اجرا کرده که از جمله آن‌ها می‌توان به معرفی ویزای پزشکی اشاره کرد. این ویزا به بازدیدکنندگان امکان همزمان با امکان دسترسی به درمان، معاینات پزشکی، فرصت‌ گشت‌وگذار در کشور را هم به گردشگران سلامت می‌دهد تا ژاپن بیش از پیش تبدیل به گزینه‌ای جذاب برای گردشگری سلامت در آسیا شود.

ژاپن؛ حمایت دولت از گردشگری سلامت

 کره جنوبی؛ بازاری برای جذب گردشگران سلامت جراحی زیبایی

برای بیمارانی که فقط به دنبال جراحی های زیبایی هستند، کره جنوبی یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری سلامت است. دولت کره جنوبی نیز از گردشگران سلامت استقبال زیادی می‌کند. فناوری پزشکی در کره جنوبی نیز در سطح بین‌المللی جزء بهترین‌ها است. به همین دلیل بیماران برای انواع جراحی‌های زیبایی و پلاستیک این کشور را انتخاب می‌کنند.

چرا ایران می‌تواند به بازار بزرگ گردشگری سلامت آسیا بپیوندد؟

با مروری بر پررونق‌ترین مقاصد گردشگری در آسیا به خوبی می‌توان دریافت که ایران از تمام ویژگی‌ها برای پیوستن به این بازار بزرگ برخوردار است. موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی اعم از آب‌وهوا و اقلیم‌های متنوع و جذاب ایران قابل رقابت با کشورهای شرق آسیاست.

از سوی دیگر پزشکان و کادرهای پزشکی مجرب و البته هزینه‌های مقرون به‌صرفه درمان و حتی دندان‌پزشکی در ایران می‌تواند گردشگران آسیایی و جهانی را به خود جذب کند.

نکته دیگر که تجربه کشورهای موفق آسیایی نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری در توسعه گردشگری سلامت به دلیل بازدهی فوق‌العاده آن و البته هزینه‌های پایین سرمایه‌گذاری اهمیت بسیاری زیادی دارد. اتفاقی که با توجه به ظرفیت‌های موجود و اتکا به توان داخلی و تاسیس شهرک‌های سلامت می‌تواند منشاء‌ تحولاتی در نظام سلامت و اقتصاد کشور باشد.

چرا ایران می‌تواند به قطب گردشگری سلامت در آسیا تبدیل شود؟

ایران با برخورداری از تاریخی غنی در پزشکی سنتی و مدرن، پزشکان متخصص و ماهر، مراکز درمانی مجهز و هزینه‌های درمانی مناسب نسبت به بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت در آسیا دارد. وجود انواع مختلف آب‌های معدنی، رویش گیاهان دارویی متنوع و مراکز درمانی سنتی در کنار مراکز درمانی مدرن، ایران را به مقصدی جذاب برای گردشگران سلامت تبدیل کرده است. علاوه بر این، فرهنگ غنی ایرانی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان، می‌تواند تجربه سفر درمانی را برای گردشگران جذاب‌تر کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *