چرا توریسم سلامت را برای سفر بعدی خود انتخاب کنید؟

سفر خود به طور ذاتی امری درمانی است. ما لااقل سالی یکی دو بار نیاز داریم از زندگی روزمره دست بشوویم  و برای تمدد اعصاب سفر کنیم. راحتی سفر   در دنیای امروز باغث شده است سفر  حتی برای بیماران  هم ممکن شود و به خصوص بیمارانی که میخواهند  به جایی سفر کنند که خدمات درمانی با کیفیت دریافت  کنند. لذت توامان سفر و به دست آوردن سلامتی امروز محرک میلیونها نفر در سراسر دنیا برای گردشگری سلامت است

انواع گردشگری سلامت

شاید برخی گردشگری سلامت را  امری بدیع و جدید بدانند اما  از قدیم الایام پدیده  سفر به مناطق خود برای بهره بردن از منابع درمانی طبیعی (آب های معدنی، نمک، لجن و …) برای درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشک  امری رایج بود که این  پدیده  اکنون تحت عنوان گردشگری طبیعت درمانی (Curative Tourism) شناخته میشود

امر جدید  چیزی است که امروزه به آن عنوان گردشگری پزشکی (Medical Tourism) میوگویند و عموما برای درمان بیماری یا انجام عمل جراحی و یا چک‌آپ سلامت گردشگر در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کشوری با امکانات پزشکی بالا و هزینه‌های درمانی مناسب انجام می‌گیرد.

انواع گردشگری سلامت

هزینه گزاف یا بجا؟

شاید سفر درمانی به مناطق دیگر علاوه برمشکل بعد مسافت از نظر برخی هزینه ای گزاف باشد و باید به منابع و امکانات موجود در منطقه یا شهر خود اکتفا بکنیم اما  وقتی پای سلامتی در میان باشد  هزینه های فعلی همیشه کمتر از هزینه های آتی است. سپردن خود به دست کادر درمانی کم تجربه یا سیستم درمانی با کیفیت پایین ممکن است  چنان آسیبی به سلامت شما بزند که بعد دوباره با هزینه بیشتری به ناچار به همان سفری که در ابتدای کار به خاطر احساس بالا بودن  هزینه ها انجام ندادید، بروید.

به خصوص وقتی پای درمانهای تخصصی در میان است، ریسک کردن منطقی نیست. از سوی دیگر، تجربه  سفر  و امکان  سیاحت و زیارت حین آن به قول سعدی میتوان مفرح ذات و ممد حیات  باشد بنابراین هزینه ها عملا یک هزینه درمانی صرف نیست و  شما هزینه ای برای سلامت روانی خود پرداخته اید که امروزه تحقیقات  متعدد نشان از تاثیر مستقیم سلامت روان بر بهبود سریعتر بیماریهای حتی لاعلاج  دارد.

هزینه گزاف یا بجا؟

بروکراسی گیج  کننده اداری

بیمارستانهای مناطق کم برخوردار خود به 3 علت  معمولا باعث تطویل امور و طبیعتا تعمیق آسیبهای بیشتر ناشی از بیماری میشوند. بروکراسی گیج  کننده اداری دولتی و کادر درمان  کم تجربه و  بی انگیزه و نقص یا کمبود در امکانات درمانی.  اما  شهرکهای سلامت یا  به طور مجموعه های درمانی که در شهرهای بزرگ به گردشگران  سلامت خدمات  میدهند، علاوه بر کادر حرفه ای و با انگیزه شما را از شر بروکراسی دولتی  راحت میکنند. دریافت سریع خدمات  خود از استرس کشنده یک روند درمانی طولانی که بر سلامت بیمار تاثیر منفی دارد، میکاهد

نکته دیگری که در سفر درمانی  اتفاق می افتد  این است که بیمار به واسطه فراغت کامل از امور جاری و شغل روزانه   و تمرکز بر درمان متحل اصظراب کمتری میشود. تصور کنید که  هر روز مجبور باشید بعد از دریافت خدمات درمانی به سر کارتان بروید . در حالی است که به عنوان گردشگر سلامت  شما تنها به خدمات درمانی مشغولید و در مواقع استراحت میتوانید در منطقه که خدمات درمانی دریافت میکنید صرفا به  تفریح و تفرج یا زیارت  بپردازید. در واقع آن رهایی چند روزه از کار و شرایط حضور در شهر خودتان درمان شما را سریعتر و موثرتر میسازد.

برنامه‌ریزی برای سفر توریسم سلامت

اینترنت  امروز به  شما دریایی از گزینه ها میدهد. میتوانید در خانه بنشیند و  تمام مراحل اقدامات اولیه قبل از سفر از  انتخاب مقصد، تعیین نوع درمان، یافتن  تور و هتل مناسب اخذ ویزا و  ارسال مدارک لازم   انجام دهید. معمولا مراکز درمانی تخصصی که به گردشگری سلامت توجه دارند، با راهنما یا مشاور در کشور یا منطقه مبدا معرفی میکنند. به این ترتیب با توجه به نیازها و بودجه، به گردشگران سلامت  راهنمایی‎های  لازم در باره آمادگی‌های قبل از انجام درمان، انتخاب آژانس مسافرتی و تور مناسب بهترین گزینه ،رزرو هتل و بلیط هواپیما، نحوه  اخذ بیمه و انتخاب پوشش‌های مناسب انجام میدهد. در عین حال میتوانند رابط شما  میان  و مجموعه درمانی مورد نظرتان باشد به گونه ای که اگر شما نیاز خاصی دارید، آن مجموعه خود را برای پاسخگویی به آن نیاز از پیش آماده سازد.  همچنین امروز شرکتهای توریستی به طور حرفه ای به گردشگران  سلامت خدمات ارائه میکنند و تمام امور سفر از  داشتن مترجم و راهنما گرفته تا  وسیله حمل و نقل و اسکان  آنها را  سازماندهی میکنند. در واقع  گردشگر سلامت میتواند با انتخاب یک شرکت توریسی تمام مراحل سفر بدون اصظراب به آنها بسپارد.

برنامه‌ریزی برای سفر توریسم سلامت

تجربیات واقعی افراد از توریسم سلامت

وجود شبکه های اجتماعی  باعث شده است که شما با طیف وسیعی از افراد شبیه خودتان آشنا بشوید. تجربیات افرادی که به عنوان گردشگر سلامت به  منطقه یا شهر خاصی رفته اند می‌تواند پاسخگوی سوالات و  برطرف کننده تردیدهای شما باشد. مراکز درمانی فعال در حوزه  گردشگری سلامت میتوانند با  تشکیل انجمن بهبودیافتگان میتواند به گردشگرانی  که  قصد شروع سفردرمانی  دارند،  کمک کنند تا  فارغ از لحن رسمی راهنمایان و بولتن و متن اخبار، با حس و حال واقعی حضور و درمان در آن مرکز درمانی از پیش آشنا شوند.

نتیجه‌گیری

سلامتی و شادابی میتواند نتیجه یک  تجربه موفق توریسم سلامت باشد به شرطی که  در انتخاب مقصد و مرکز درمانی مناسب آگاهانه عمل کنید.  ایران به  عنوان کشوری که از قرنها با کسانی مانند لو علی سینا پیشتاز علم پزشکی بوده است. اکنون نیز با داشتن کادر درمانی  حاذق و امکانات درمانی در سطح استانداردهای جهانی  در شهرهای  بزرگ خود  همچون تهران، مشهد، و قم ، اصفهان شیراز و تبریز برای شما  امکان دریافت خدمات درمانی  با کیفیت و در عین حال سیاست و زیارت ضمن درمان را فراهم می‌سازد. وزارت بهداشت ایران در سالهای اخیر با سرمایه گذاری در توسعه مراکز درمانی و همینطور نظارت مستمر  بر مراکز خصوصی درمانی که خواهان  فعالیت در حوزه گردشکری سلامت هستند، مسیر توسعه این صنعت  را باز کرده است و ایران  در کنار ترکیه به عنوان مرکز جذب گردشگر سلامتی تبدیل شده که سالانه پذیرای هزاران گردشگر از کشورهای چون عراق، پاکستان  و کشورهای حاشیه خلیج فارس خاورمیانه  است

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *